י.ד. שחור תמ"א 38 - גבעתיים

עתירה נגד עיריית גבעתיים בעקבות הקפאת התמ"א 38 בעיר

בעיר גבעתיים החליטה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה (ב- 15 במרץ, מוקדם יותר השנה) להקפיא הוצאת היתרים עבור תמ"א 38 לתקופה של 12 חודשים – או עד שתגובש תוכנית חדשה שתסדיר את הסוגיה. מהי הסוגיה? לטענת העירייה ישנו מחסור במבני ציבור ושירותים שכונתיים. 

בעקבות זאת, נאסרה תוספת של יחידות דיור מכוח תמ"א ברוב חלקי העיר, מלבד שכונת גבעת רמב"ם ותוכניות פינוי-בינוי שאושרו במוסדות התכנון. לטענת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הפתרון הוא באמצעות תוכניות פינוי-בינוי שבמסגרתן יוקצו שטחים לצורך הציבור.

מהי טענת העותרים?

בעקבות ההחלטה יוצאת הדופן של העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, בעלי דירות רבים בגבעתיים עתרו לבית המשפט המחוזי, בדרישה לבטל את ההחלטה, היות שלטענתם זהו "גזר דין מוות למימוש תמ"א 38 בגבעתיים". לטענת העותרים, העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה ביטלו "בהליך קיצוני" זכויות בנייה, תמהיל יחידות דיור חדשות, חניות ושטחים משותפים. לטענתם: "על אדני המדיניות התקפה קודמו הסכמים עם בעלי דירות בעיר ויישום הוראות תמ"א 38 בגבעתיים".

בנוסף טוענים העותרים כי ההחלטה שהתקבלה איננה סבירה – היות, שלטענתם, מבחינה מעשית, המהלך למעשה מבטל את התמ"א 38. לכל הפחות, ביקשו העותרים כי תבוטל ההוראה הרטרואקטיבית שחלה על תיקים שיוצאו החל מה- 8 במרץ. בנוסף, ביקשו העותרים גם לבטל את ההחלטה שהתקבלה ב- 15 מרץ, ולהורות כי ההחלטה תחול רק לאחר פסק דין בעתירה, ובינתיים שיאפשרו מימוש של פרויקטים הנמצאים בהליכי קידום.

תגובתה של עיריית גבעתיים

העירייה, בתגובה לביקורת, מסרה לתקשורת: "קצב התקדמות אישור בקשות התמ"א בגבעתיים תלוי באופן ישיר בקידום מקביל של תוכניות פינוי בינוי שמייצרות שטחים למבני חינוך וציבור. העתירה הנוכחית תואמת את הוראות תוכנית המתאר המתגבשת שקבעה עוד לפני 5 שנים שלאחר 5 שנים במידה ותהייה בעיית תשתיות ומבני חינוך התמ"א תוקפא. המהלך הלא פשוט הזה יבטיח שהעיר תמשיך להיות איכותית עבור כלל תושביה. בנייה למגורים לא יכולה להתקיים מבלי שנבטיח לצידה גם תשתיות איכותיות לתושבים. מעבר לכך העירייה תגיב לעתירה בבית המשפט".

חייגו עכשיו
נגישות
גלול כלפי מעלה