עסקת מתנה במקרקעין

חוזה מתנה במקרקעין

אחד החוזים המעניינים יותר בחוזי מקרקעין הוא חוזה לעסקת מתנה. השאלה המתבקשת כמובן היא כיצד אפשר ליישב אוקסימורון שכזה, "עסקת מתנה". לפי חוק המתנה, תשכ"ח-1968, מתנה היא הקנייה של נכס לא בתמורה, ובד"כ נעשית בין קרובי משפחה, אולם חשוב לדעת שמתנה יכולה להיחשב ככזו או לא גם לפי נסיבות "העסקה": אם הצדדים הם צדדים עסקיים למשל, סביר להניח  שלא מדובר בעסקת מתנה אמיתית, אלא בניסיון לחסוך במס, כפי שיפורט בהמשך. כל עסקת מקרקעין, לרבות עסקת מתנה חייבת בדרישת הכתב, לכן  יש להחתים את הצדדים על תצהירים מתאימים.

מיסוי עסקת מתנה במקרקעין

רשויות המס מחד מכירות בעסקאות מתנה אמתיות, ולכן נותן המתנה שלא קיבל תמורה, לא יחויב במס שבח, ומקבל המתנה ככל שהוא עונה על הגדרת "קרוב" בחוק מיסוי מקרקעין, יהיה זכאי להנחה משמעותית במס הרכישה. אולם מאידך רשויות המס לא מעוניינות שעסקת מתנה תשמש כאמצעי לתכנוני מס ולכן בין היתר, נקבע בחוק תקופת צינון (המתנה ) למקבל דירה במתנה בטרם ימכור אותה בפטור.

בן שקיבל מתנה דירה מהוריו, יהיה חייב להמתין בטרם מכירת הדירה בפטור לפחות 3 שנים ממועד קבלת המתנה ככל והוא מתגורר בדירה, או לחילופין 4 שנים במקרה שהוא אינו גר בה. קטין מתחת לגיל 18 שקיבל דירה מהורה, תקופת הצינון תחלנה מהגעתו לגיל 18. שכן עד גיל 18 הוא נשאר בחזקת התא המשפחתי של ההורים, מבחינת רשויות המס.

.

חייגו עכשיו
נגישות
גלול כלפי מעלה