י.ד שחור - תמ"א 38

הארכת תמ"א 38: המשמעויות והשינויים

שרת הפנים, איילת שקד, הודיעה לאחרונה כי לאחר שהתייעצה עם שר השיכון והבינוי, זאב אלקין, ועם שר האוצר, אביגדור ליברמן, הוחלט להאריך את תמ"א 38 עד לאוקטובר 2023. הסיבה: טרם התקבלה חלופה לתמ"א 38 ועל פי ההודעה המטרה היא "לתת לשוק ודאות ותקופת הסתגלות לחלופה החדשה במקביל לתמ"א, כדי למנוע ריק".

על פי כתבה שהתפרסמה ב"כלכליסט", יו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי הייזלר, סיפר כי בתקופה האחרונה הייתה תחושה של אי ודאות ולכן ניתנו מיעוט יחסי של היתרים להתחדשות עירונית נקודתית של תמ"א 38.

על פי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, "מטרתם של פרויקטים להתחדשות עירונית היא לחדש מרקמי מגורים ושכונות ותיקות, ובכלל זה שיפור, שדרוג, חיזוק ומיגון של בנייני מגורים ושדרוג שטחים ציבוריים ותשתיות. הפרויקטים כוללים לרוב הוספת דירות חדשות באזורי מגורים בנויים ותיקים. פרויקטים מסוג זה מקודמים הן ביוזמה ממשלתית והן ביוזמה פרטית".

זה היה המצב עד היום. אז מה בעצם המשמעות של ההודעה? מתווה תמ"א 38 החדש הוא תיקון מס' 136 לחוק התכנון והבנייה שעבר בקריאה ראשונה בכנסת בחודש דצמבר האחרון. המטרה היא לאפשר הריסת מבנים קיימים בני 2-5 קומות והקמת מבנים חדשים עם הוספת עד 300% לשטחי הבנייה שהוקמו עד 2005. זכויות הבנייה אמורות להגיע לעד 400 אחוזים, פי 5 מהמבנה הקיים.

הדמייה

החלופה המוצעת לתמ"א 38 כוללת מסלול של חיזוק מבנים ותוספת בנייה (כמו תמ"א 38/1), אך עם מחצית מזכויות הבנייה ביחס למסלול ההריסה ובנייה מחדש (200%).

החידוש הבולט הוא ששרת הפנים תוכל לקבוע באמצעות צו מתחמים שבהם יותרו עד 550% זכויות בנייה ולקבוע מתחמים שבהם ממ"ד לא ייכלל בחישוב האחוזים. התיקון קובע שהוועדות המקומיות יקבלו את הסמכות לקדם את תוכניות תמ"א 38 החדשה, אך רק אם יגישו לוועדה המחוזית תוכנית כללית להתחדשות עירונית בתוך שלוש שנים מיום תחילתו של התיקון. המשמעות: מי שלא יגיש יאבד את הסמכות הבלעדית לאשר תוכניות לפי התיקון, כלומר יזמים יוכלו להגיש את התוכנית גם לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה.

התוכנית החלופית מאפשרת מסלול ניוד זכויות ובמסגרתה ניתן יהיה לנייד זכויות ממבנים לשימור למגרש אחר. כעת נותר לראות האם החלופה אכן תהפוך לרשמית ומה יהיו ההשלכות שלה בשטח.

חייגו עכשיו
נגישות
גלול כלפי מעלה