חניה בתל אביב (רחוב דובנוב)

חניה עם דירה צמודה: מצוקת החנייה בתל אביב שוברת שיאים

בחודש שעבר נפל דבר בעיריית תל אביב: מהיום, תוכנית לאישור בנייה חדשה במרכז העיר (איזורים  3,4,5 ו-6), יאושרו לפי תקן של חצי חנייה לדירה לכל היותר. כלומר, לפחות חצי מן הדירות החדשות שיאושרו לבנייה בעיר (באיזורים הנ"ל) מעתה, יהיו מראש ללא חנייה צמודה (אגב, מדובר בגבול עליון, כך שיתכן שיאשרו גם פחות מכך). ברובעים הפחות עמוסים, תקן החנייה יהיה 0.8 חניות לדירה, כלומר 20% מן הדירות שייבנו באיזורים הפחות עמוסים, ייבנו מראש ללא חנייה צמודה. גם תוכניות בנייה שנמצאות בתהליך אישור אגב וטרם אושרו, יחויבו בתקן החנייה החדש.

חשוב לציין אגב כי מדובר באיסור על הצמדה לדירות ספציפיות. עם זאת, יהיה ניתן לרשום חניות כחלק מן הרכוש המשותף בבניין. נראה כי הסכסוכים שייפרצו עקב ריבים על החניות המעטות שיהיו לנחלת הכלל, כנראה יוסיפו לדרמה הנלווית ממילא לחיים בתל אביב.

מדוע זה קורה?

בתל אביב קיימת מצוקת חניה. הוספת מקומות חניה לא תפתור את הבעיה, שהרי מדי יום נכנסים לעיר מאות אלפים של רכבים, שבעליהם אינם גרים בעיר, בנוסף לבעלי הדירות, החניות והמשרדים הקיימים בעיר .כדי להתמודד עם בעיות החנייה והפקקים בעיר, הפתרון הוא לגרום לאנשים להפסיק ולהשתמש ברכבים. משום כך, העירייה משקיעה משאבים רבים בפתרונות שיקלו על תושבי העיר ואלו המבקרים בה, למשל בשיפור שבילי האופניים בעיר. והקמת הרכבת הקלה, שבתקווה תגרום לאנשים להסתמך על התחבורה הציבורית ופחות על הרכב הפרטי.

כיום ישנן בתל אביב יותר ממאה תוכניות חדשות להתחדשות עירונית. מי שיושפע במיוחד מן התקן החדש, הוא מי שחתם על הסכם לביצוע פרויקט פינוי-בינוי, אך טרם אושרה התב״ע. יש הרי יזמים שהתחייבו בפני הדיירים לחניה עבור כל דירה: אותם יזמים יצטרכו להתמודד עם השינוי כעת, ויש סיכוי שחלקם ייאלצו לוותר על הפרויקט עקב תמחור חדש שלא יהיה משתלם עבורם. עם זאת, פרויקטים של תמ״א 38, חייבים במסלול רישוי לבנייה ,בניגוד לעסקאות של פינוי בינוי, המחייבים אישור תוכנית בנין עיר חדשה, ולכן סביר כי פרויקטים של תמ״א 38 שאושרו לא יושפעו על פניו מן התקן החדש.

חייגו עכשיו
נגישות
גלול כלפי מעלה